23 Nisan 2008 Çarşamba


ESKİ BİR GELENEK: DEMİRHİNDİ ŞERBETİ
Eski istanbulluların sık ziyaret ettiği önemli mekanlardan biridir "Hacıbekir" şeker ve pastacısı. Çeşit çeşit badem ezmeleri, akide şekerleri, pasta mamulleri ve tabiki çok özel içeceği demirhindisi çok meşhurdur. Ben de ailem vasıtasıyla bu çok özel lezzeti tatma fırsatı bulmuştum. Ve o zamandan beri tiryakisi olduğum bu içecek, özellikle yazın bunaldığınız anda imdada yetişen o müthiş zindelik veren etkisiyle belleğime kazınmıştır.En nihayetinde ben de bu formülü evde denemeye karar verdim. Biraz araştırdım ve birkaç şekilde hazırlandığını öğrendim. Kaynatılarak yapılabildiği gibi kaynatılmadan yapılabilen tarifleri de mevcut. Ancak ben kaynatmayı tercih ettim. Özellikle bağırsak yumuşatan ve zindelik verici etkisi hissedilen bu içeceğin limonata kadar hatta belkide daha lezzetli tadını ve yapılışını sizlerle paylaşmak istiyorum.Malzemeler sadece 100 gr demirhindi (aktarlarda bulabilirsiniz) ve bir adet kabuk tarçın. Akşamdan demirhindiyi parçalayıp ıslatıyoruz. Ertesi gün büyükçe bir çelik tencerede kaynatıp şeker ilave ediyoruz. Burada size belli bir su miktarı vermemekle beraber yaklaşık iki çaydanlık kadar bir sıvı elde edebileceğinizi hatırlatmak isterim. Oldukça tortulu olacağından ince bir tülbentle süzünüz. Şişelere doldurunuz. Tadını ilerleyen zamanda damak tadınıza göre ayarlayabilir, tarçının yanını kabuk zencefil, karanfil yada limon kabuğu atmak isteyebilir, yada şeker oranını azaltıp çoğaltmaya karar verebilirsiniz. Bu konuda bana yol gösteren Hacıbekir'de içtiğim demirhindiden kalan damak tadı oldu. Harika bir tadı olan bu eski osmanlı kültüründen gelme geleneksel içeceği hepinize tavsiye ederim. Baştan biraz farklı gelebilir. Ama eminim seveceksiniz. Şimdilik hoşçakalın, afiyetle kalın.

Hiç yorum yok: